op het anatomie van rennen word gisten, schimmels en zelfs ziekmakende bacteriën getransporteerd. Maar hoe zit dat nu nauwkeurig? de onderzoekers verzamelden ruim 400 rennen in rwanda en belgië in drie verscheidene omgevingen : boerderijen met koeien, huizen en ziekenhuizen. “het was een interessante vliegenjacht, ” zegt rahel park, hoofdauteur van de studie ( zie foto gedurende ). “we moesten elke vlieg individueel vangen, soms ondertussen we een trap van een koe moesten ontwijken. Daarna vervoerden we de rennen naar het lab – in rwanda in een ijskoeler achterop een motorfiets. We onderzochten de bacteriën en schimmels in en op de rennen met de recentste dna-analysetechnieken. ” in het algemeen is de portie ziekmakende microben redelijk laag in de hele paring van vlieg-gerelateerde microben. Maar in een omtrek die rijk is aan microben, inpikken rennen makkelijk passagiers op waardoor ze transporteurs van ziekte kunnen word bij een ziekte-uitbraak. In een microbenrijke omtrek inpikken rennen makkelijk passagiers op ” veeleer lifters dan inwoners ” ” aan de omhulsel van de vlieg vonden we een enorme verscheidenheid aan microben ”, zegt professor kevin verstrepen die mee het research leidde. “ interessant is dat de rennen uit gelijkaardige omgevingen gelijkaardige microbengemeenschappen met zich meedroegen, wat aangeeft dat microben uit de omtrek gemakkelijk kunnen meeliften op rennen, veilig in omgevingen met rottend organisch materiaal en uitscheiding, zoals boerderijen. De schimmels varieerden naargelang het land en de omtrek, zowel op als in de vliegen. Zij zijn dus waarschijnlijk veeleer lifters dan inwoners. ” dus : dat deel cake opeten of niet? we komen nog eens back op de interpellatie van in het initiatief : opeten, dat deel cake, of toch maar autoriseren ligt? dat hangt uiteraard af van uw persoonlijke optie, maar weet het volgende : “ als ik in een koeienstal zou staan met enkele zieke dieren, dan zou ik het niet aanraken ”, zegt rahel park. “ maar betrekkelijk propere huisvliegen doen mogelijk niet zoveel kwaad. ” met andere woorden, in die huisomgeving kan het werkelijk geen kwaad. Kevin verstrepen vult aan : “ zelve zou de cake sowieso steevast opeten. Maar ik zou het wellicht niet doneren aan jonge nageslacht, baby ’s of mensen die verzwakt zijn. Over het algemeen willen we veilig geen schrik krijgen van huisvliegen. ” bekijk hier een filmpje over het subject met rahel park. We willen veilig geen schrik krijgen van huisvliegen meer kennen? dit research werd gepubliceerd in het vakblad bmc microbiome. Lees er alles over hier.