de provincie vlaams-brabant investeert 1. 555. 449, 18 euro in de aanleg van twee nieuwe fietspaden lansgheen de jan de trochstraat en de brusselstraat in dilbeek. Met de subsidies moedigen we gemeenten aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te neerzetten op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Jan de trochstraat, ijsbergstraat en doylijkstraathet projectgebied omvat het onderdeel van de jan de trochstraat van aan de n8 tot aan de wijngaardstraat, de ijsbergstraat van aan de n8 tot aan de spoorbaan, en de doylijkstraat van aan het kruispunt met de roomstraat tot het kruispunt met de n282. De listig tussen de jan de trochstraat en doylijkstraat vormt een belangrijke lokale verbindingsweg. Via de jan de trochstraat liggen de fietspaden er vroeger in slechte staat bij. Er is gekozen voor verhoogde, aanliggende enkelrichtingsfietspaden in de zone 50 km/uur en verhoogde, vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in de zone 70 km/uur, herhaaldelijk aan beiden zijden van de weg. De nieuwe fietspaden zijn aangelegd in neger asfalt en telefoon over een afstand van omstreeks 2. 660 meter. De provincie vlaams-brabant heeft 422. 003, 69 euro uitbetaald na de completering van de werken en de administratie aan de nieuwe fietsinfrastructuur langsheen de jan de trochstraat, ijsbergstraat en doylijkstraat. Bij de start van de werken in 2017 betaalde de provincie al 875. 421, 13 euro uit. Dit brengt het totale subsidiebedrag op 1. 297. 424, 82 euro. Brusselstraatde brusselstraat is een lokale verbindingsweg, de nieuwe fietspaden zal dan ook dilbeek met groot-bijgaarden en sint-ulriks-kapelle verbinden. De geplande fietsinfrastructuur zal 2 peettante breedgeschouderd zijn, wordt aangelegd in rode asfalt en zal ruwweg 1. 130 peettante lang zijn. Daarnaast zal de enkelrichtingsfietspaden via beiden zijden van de weg lag, verhoogd en aanliggend. De provincie vlaams-brabant heeft 258. 024, 36 euro uitbetaald bij de start van de werken aan de nieuwe fietsinfrastructuur in de brusselstraat. Investeren in wielrijden ” wielrijden is één van de fatsoen om het fileprobleem in onze streek aan te pakken, is gezondheidsbevorderend en goed voor het leefomgeving ”, zegt tom dehaene, gedelegeerde voor mobiliteit. “ we begeren daarom zoveel denkbaar vlaams-brabanders de rijwiel op en moedigen gemeenten economisch aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te neerzetten op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Dat is een gemeente-overschrijdend netwerk dat woonkernen, samendrommen, winkelcentra en bedrijventerreinen met mekaar verbindt ”. Fietsfonds helpt gemeentende subsidies voor deze fietspaden komen uit het fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk, die vereffenen aan normen over comfort, breedte en inrichting, kan daardoor tot 90 % gesubsidieerd worden. Het fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie vlaams-brabant en het vlaams gewest.